PETR WAJSAR
Studoval skladbu a aranžování moderní populární hudby na konzervatoři v Praze u Angela Michajlova (1993–94), Milana Svobody (1994–98) a Michala Pavlíčka (1998–99). Ve studiu kompozice pokračoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze u Stanislava Jelínka (1999–2000) a na HAMU u Václava Riedlbaucha (2000–09). Jeho dílo zahrnuje klasickou, jazzovou, populární i scénickou hudbu, je též vyhledávaným aranžérem.
Spolupracuje s mnoha předními českými soubory a institucemi. Své skladby uvedl s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Bohuslava Martinů, Filharmonií Hradec Králové a mnoha dalšími; jeho skladba několikrát zazněla na festivalu Pražské Jaro. Pro Novou Scénu Národního divadla v Praze napsal spolu s jazykozpytcem Pavlem Novotným operu-recitál Tramvestie /2019/, která mapuje jízdu tramvají z Liberce do Jablonce nad Nisou. Pro Českou filharmonii a sólistu Václava Petra připravuje skladbu pro violoncello a orchestr. Je držitelem ceny Český lev 2018 za film Hastrman Ondřeje Havelky, nominace na Cenu Alfréda Radoka za hudbu k muzikálu Pornohvězdy (2010) autorů Petra Kolečka a Tomáše Svobody, ceny posluchačů a poroty Nuberg 2013 za skladbu Osm vět na vějíře a dalších.
S vokálním souborem SKETY, pro který píše většinu aranžmá i autorských skladeb, se zúčastňuje koncertů po celé české republice i širokého zahraničí. Skety spolupracují s mnoha dalšími sólisty a soubory, a jsou častým doplňkem společenských událostí a televizních pořadů /Český Lev 2016, StarDance 2018/. V roce 2014 vyhráli první cenu v jazzové kategorii na mezinárodní soutěži a cappella souborů v rakouském Grazu.
Je vedoucím skupiny HI-FI, která je oblíbeným festivalovým hitem a svými hravými texty a funkovým základem
s prvky elektroniky si za léta působení skupiny
získala srdce fanoušků na festivalech Colours
of Ostrava, Trutnov Open Air Festival nebo Rock
For People a na desítkách pódií hudebních klubů
po celé republice.
Kromě těchto činností koncertuje s jednočlenným projektem elektronické hudby DEVELOOPER, který je výsledkem snahy o syntézu technik umožňujících generovat hudbu přímo během performance bez předchozí přípravy materiálu. Kromě hudební složky často využívá videa synchronizovaná s hudbou, a vzhledem ke způsobu tvorby je repertoár velmi variabilní, takže kromě klasického písničkového festivalového setu účinkuje často i na festivalech alternativní a elektronické hudby /Alter 2018 - 19, Master Of Puppets 2017, Cool v plotě 2019-2021, POHODA 2021 a mnoho dalších/.
KONCERTNÍ DÍLO
Beránek měsíc pro ženský sbor, smyčcový orchestr, bicí nástroje a elektroniku: 1. Lunovis, 2. Skřet půlnoc, 3. Veliké lalulá (1999, premiéra dirigent autor, vlastní orchestr a sbor, absolventský koncert)
Signály pro vokální kvarteto, dechové kvinteto, bicí a elektronickou stopu (vlastní text, 2000)
Citoslovce pro smíšený sbor (2001)
Emitgar pro klavír a smyčcový orchestr (2001)
Africa pro symfonický orchestr (2003, premiéra Český symfonický orchestr, Leoš Svárovský, Pražské premiéry 2005)
Tuitytuityutyu Suite pro smyčcové kvarteto (2004)
Série skladeb pro ženský sbor Brécy (12 hlasů a beatbox, 2004–06)
Waltzar pro komorní orchestr (2005, premiéra Komorní orchestr Berg, Peter Vrábel, Maraton soudobé hudby 2006)
Peripheral Dance pro komorní orchestr (2006, premiéra Komorní orchestr Berg, Peter Vrábel, pořad České televize Hudební vizitka, režie Jiří Nekvasil, 2007)
Skica ke Katedrále pro komorní orchestr, podle obrazu Františka Kupky Katedrála (2007, premiéra Komorní orchestr Berg, Peter Vrábel)
Drum´n´Berg pro komorní orchestr Berg a videostopu (premiéra Komorní orchestr Berg, Peter Vrábel, Nuberg 2007)
Série skladeb pro autorský projekt EwaVe (2007 - 2009)
Bellvoices pro dívčí sbor a elektronickou stopu (2008)
Ambient Piece no. 1 pro komorní orchestr a live video (premiéra Komorní orchestr Berg, Peter Vrábel, Nuberg 2010)
5-6-5/5-5-6/6-5-5 pro klarinet a smyčcový orchestr (premiéra Karel Dohnal, klarinet, Komorní orchestr Pavla Haase, Tomáš Hanák, 2010)
Tee-de-tee v úpravě pro soprán, sólový kvinton, smyčcový orchestr a saxofonové kvarteto (premiéra Gabriela Vermelho, saxofonové kvarteto Bohemia, Komorní orchestr Pavla Haase, Tomáš Hanák, Praha 2011)
Průzračný svět pro recitátorku, orchestr a ženský sbor (premiéra Lukáš Prchal, dirigent, projekt Stravinskij/Wajsar/Stravinskij 2011)
Ptákoviny pro sólový klarinet (premiéra Karel Dohnal, Ostravské dny 2011)
Mirrors pro dvě smyčcová kvarteta (premiéra Epoque Quartet, Eve Quartet, abonentní koncerty FOK, 2012)
Osm vět na vějíře, malý melodram pro recitaci, malý orchestr a elektronickou stopu (text Paul Claudel, 2012, premiéra Orchestr Berg, Vršovické divadlo Mana, 12. 11. 2012)
Minimini pro Agon Orchestra a elektronický základ na motivy grafických partitur Milana Adamčiaka (premiéra 2013)
Folklórní inspirace pro saxofonové kvarteto (premiéra Prague Sax Quartet, Festival Eduarda Nápravníka 2013)
Stroboskop pro klavír a klarinet (premiéra Martin Kasík, Karel Dohnal, Český spolek pro komorní hudbu 2014)
Mobilní bagatela pro mobilní telefon a orchestr (premiéra Česká filharmonie 2015)
Čtvero rozhněvaných mužů a orchestr (premiéra Česká Filharmonie, Petr Altrichter, 2016)
Harpsycho pro cembalo (soutěžní skladba pro soutěž interpretů festivalu Pražské jaro, 2016)
Zlínské linie (premiéra Filharmonie Bohuslava Martinů, Tomáš Brauner, 2018)
Pražské metamorfózy (premiéra FOK, Tomáš Brauner, 2021)
HUDBA PRO DIVADLO
Albert se bojí, hudba k pantomimickému představení (režie James Donlon, 2007)
Maryša, hudba k autorskému baletu (režie Alena Pešková, Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni, 2008)
Pornohvězdy, hudba k autorskému muzikálu (režie Tomáš Svoboda, Experimentální prostor Roxy; režie Tomáš Svoboda, Divadlo Petra Bezruče, 2009)
Gameboy, hudba k autorské muzikálové pohádce (režie Tomáš Svoboda, Městské divadlo Kladno, 2010)
Hamlet (režie Dan Špinar, Švandovo divadlo na Smíchově 2013)
Too Close To The Sun (režie Irina Andreeva, Teatr Novogo Fronta, Alta Holešovice 2014)
Ze života hmyzu (režie Dan Špinar, Národní divadlo v Praze 2014)
Tramvestie, hudba k opeře /text Pavel Novotný, režie Marek Bureš, Národní divadlo v Praze 2019/
FILMOVÁ HUDBA, ZNĚLKY
Václavák 2008, hudba k dokumentárnímu filmu (režie Libuše Rudinská, 2008)
Dům se zelenou střechou, hudba k dokumentárnímu filmu (režie Blanka Závitkovská, 2009)
Lyžař, hudba k dokumentárnímu filmu (režie Marek Bureš, 2011)
Hvězdička, hudba k televiznímu filmu (režie Martin Dolenský, Česká televize 2012)
Můj vysvlečenej deník, hudba k celovečernímu filmu (režie Martin Dolenský, 2012)
Pravý rytíř, hudba k celovečernímu filmu (režie Martin Dolenský, 2016)
Trojí život, hudba k celovečernímu filmu (režie Jakub Sommer, 2018)
Hastrman, hudba k celovečernímu filmu (režie Ondřej Havelka, 2018)
Ubal a zmiz, hudba k celovečernímu filmu (režie Adam Hobzik, 2021)
OSTATNÍ
Nedokončené rádio, radiokustická skladba parodující rozhlasové vysílání (premiéra v pořadu Radiocustica Michala Rataje, Český rozhlas, 2009).
ARANŽMÁ
Písně skupiny Stromboli, úprava pro smyčcové kvarteto a elektroniku (Stromboli in Quartet 2001)
Orchestrace filmové hudby Michala Pavlíčka pro britskou sérii Scarlet Pimpernel (2002–04)
Michal Pavlíček a Symfonický orchestr Českého rozhlasu v Beatové síni slávy (dirigent Vladimír Válek, 2006)
Písně Jaroslava Ježka a George Gershwina, úprava pro komorní orchestr (Komorní orchestr Berg, Peter Vrábel, Talichův Beroun 2007)
Písně pro Idu Kellarovou a symfonický orchestr (Píseň mé duše bohužel nevím, nemohu si vzpomenout a noty také nikoli. , Ida Kellarová, pěvecký sbor Apsora, Filharmonie Hradec Králové, Marek Valášek, 2008)
Písně skupiny Stromboli, úprava pro Koletovu hornickou hudbu (vedoucí Miroslav Srna, slavnosti Dočesná, Žatec 2008)
Směs písní, úprava pro Karla Gotta a beatboxovou skupinu Beatburger Band (pořad České televize Zlatý slavík 2009)
Popové písně, úprava pro Tap-Tap Orchestra a Komorní orchestr Berg (dirigent Peter Vrábel, Staroměstské náměstí, Praha 2009)
Úprava vlastních skladeb pro hudební skupinu EWaVe a symfonický orchestr (Plzeňská filharmonie & EWaVe, Koji Kawamota 2010)
Úprava částí opery Porgy a Bess (Dětská opera Praha, Jiřina Marková-Krystlíková, pořad České televize Opera nás baví 2010)
Písně skupiny Stromboli, úprava pro symfonický orchestr (Michal Pavlíček trio, Symfonický orchestr Pražské konzervatoře, Miriam Němcová, Vánoční klasické rockování 2010)
Aranžmá písní skupiny Beatles pro vokální skupinu Gentlemen Singers (2010)
Účast na orchestrálních aranžmá písní afrického písničkáře Solo Dja Kabako (Solo Dja Kabako, Yellow Sisters, Okamžitý filmový orchestr, Varhan Orchestrovič Bauer, Symfonie pro Afriku 2011)
Orchestrace a aranžmá hudebních motivů Michala Pavlíčka pro britskou sérii Merlin (2011)
Aranžmá českých koled pro vokální skupinu Gentlemen Singers (2012)
Skladby z muzikálu West Side Story (Filharmonie Hradec Králové, 2013)
DISKOGRAFIE (VÝBĚR)
Stromboli in quartet (Sony Music/Bonton 2001)
Drum´n´bass (Fontana Music Library 2006)
Nuberg 2007 (Orchestr Berg 2007)
Nuberg 2009 (Orchestr Berg 2009)
Vocal variations (Fontana Music Library 2009)
Nuberg 2010 (Orchestr Berg 2010)
The Beatles Retrospection (Bohemia Music 2010) – Gentlemen Singers
HI-FI: Digestoř (Indies Scope 2010)
Nuberg 2013 (Orchestr Berg 2013)
Yellow Sisters LIVE & Petr Wajsar (Yellow Sisters 2014)
SKETY: Skety (Skety 2014)
SKETY: Týdytý (Warner Music CR 2017)
SKETY: LIVE (Warner Music CR 2021)
web
www.wajsar.cz